شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

ترجمه - وحیدرضا نعیمی: تعداد فزاینده‌ای از مردان آمریکایی از مرخصی پدر‌شدن استفاده یا اصلاً‌ کارشان را رها می‌کنند تا بچه‌هایشان را بزرگ کنند و همسرانشان سر کار بروند

اما عیب‌بودن کار مردانی که نقش سنتی زنان را بر عهده می‌گیرند، به کندی کمرنگ می‌شود. در فرهنگ آمریکایی و نیز فرهنگ بسیاری کشورهای جهان، این تلقی وجود دارد که ارزش مرد به اندازه پولی است که در‌می‌آورد؛ از مرد انتظار می‌رود کار کند و پول درآورد. در کشورهای اسکاندیناوی از چند دهه قبل، این امکان برای مردان وجود داشته است که وقتی بچه کوچک دارند، ساعات کمتری کار کنند و از انعطاف‌پذیری بیشتری در محیط کار برخوردار باشند اما این امکان در دیگر کشورهای جهان کمتر یافت می‌شود.

براساس آمار اداره سرشماری آمریکا در سال‌2006، حدود 159‌هزار پدر خانه‌دار در این کشور بودند. این پدران متأهل که بچه‌های کوچک‌تر از 15‌سال داشتند، تصمیم داشتند بیش از یک سال کار نکنند. در این مدت آنان از بچه‌ها نگهداری می‌کردند و همسران آنان وظیفه کسب درآمد برای خانواده را بر عهده داشتند.

شمار کل پدر و مادران آمریکایی که برای نگهداری از بچه‌هایشان در خانه می‌مانند، به حدود 5.8 میلیون نفر بالغ می‌شود و این امر نشان می‌دهد که مادران همچنان سهم را بیشتری در بزرگ‌کردن بچه‌ها دارند. با این حال، به‌نظر می‌رسد شمار مردانی که به دلایل خانوادگی مرخصی می‌گیرند، رو به افزایش است. نتایج یک تحقیق در سال‌2007 در این کشور نشان می‌دهد 88‌درصد از 50‌شرکت رده اول به‌طور متوسط 4.6 هفته‌ مرخصی با حقوق می‌دهند.

پارسال این نسبت به 90‌درصد و مدت مرخصی به 5.8 هفته مرخصی با حقوق افزایش یافت. در سال‌2008، 62‌درصد از مردانی که امکان استفاده از مرخصی پدر شدن را داشتند، از آن استفاده کردند، در حالی که این نسبت در سال‌جاری به 83 درصد رسیده است. یک برآورد حاکی از آن است که فقط 13‌درصد از شرکت‌های آمریکایی مرخصی پدر شدن می‌دهند.

با این حال، احتمال می‌رود شمار مردان خانه‌دار بیشتر شود و زنان بیشتری هم به تنها نان‌آور خانواده بدل شوند. کارشناسان یادآوری می‌کنند بحران مالی بیشتر بر مشاغلی تأثیر می‌گذارد که مردان دارند و در نتیجه مردان بیشتری زمان طولانی‌تری را با فرزندان خود سپری می‌کنند. در یک نظرسنجی 37‌درصد پدران شاغل گفتند اگر همسرشان آن‌قدر پول دربیاورد که خانواده تأمین شود، کارشان را رها می‌کنند؛ 38‌درصد دیگر هم گفتند که ترجیح می‌دهند وقت بیشتری را با بچه‌ها بگذرانند و در عوض کمتر حقوق بگیرند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد 24‌درصد مردان معتقدند کار بر رابطه آنان با بچه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. 25‌درصد مردان کمتر از یک ساعت و 42‌درصد کمتر از 2ساعت در روز را با فرزندانشان می‌گذرانند. کارشناسان خاطرنشان می‌کنند کارفرمایان باید بدانند ایجاد شرایط کاری مناسب برای مردان سبب می‌شود رضایت آنان بیشتر شود، بیشتر در کارها مشارکت کنند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

APS

کد خبر 79800

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز